vrijdag 6 mei 2011

Geurexplosie

Op dit moment wordt het weerbeeld bepaald door grauwe bewolking van waaruit gestaag een geniepige miezerregen valt. En dat werd tijd ook, want ik kan me niet eens meer herinneren wanneer het hier voor het laatst - echt - heeft geregend. De natuur was hard toe aan een beetje vocht en het is nog maar de vraag of datgene wat nu valt 'toereikend' zal zijn. De mate van uitdroging was namelijk zo groot, dat een algeheel vuurverbod al in de lucht hing. En als we de weersverwachting mogen geloven, dan zal de regen slechts van korte duur zijn en worden gevolgd door een lange periode van bestendig droog weer.

De regen zorgt in combinatie met de hoge luchtvochtigheid voor een ware geurexplosie. Toen ik vanochtend met Jeanny in het bos liep, was de lucht verzadigd met allerlei luchtjes die stuk voor stuk de weg naar mijn geurcellen vonden. En ondanks het feit dat ik in vergelijking met onze hond over een slechts pover reukvermogen beschik, kon ik een grote variatie aan geuren onderscheiden. Zware humusachtige geuren overheersten, maar daarnaast kon ik ook duidelijk zoete, zure en kruidige luchtjes onderscheiden. Het is een wonder hoe een klein beetje vocht de dorre 'dode' bodem weer tot leven kan brengen.