woensdag 15 juni 2011

Rijbewijs

Sinds twee dagen ben ik in het bezit van een Zweeds rijbewijs. Omdat het 'roze papiertje' uit Nederland niet overal als geldig legitimatiebewijs wordt geaccepteerd, leek het omruilen voor een Zweeds exemplaar, dat je meteen als ID-kaart kunt gebruiken, een logische stap.

Logisch misschien wel, maar eenvoudig helaas niet. Zo duurde het omruilen van mijn rijbewijs ruim drie maanden, en gedurende die periode reed ik met slechts een kopietje in het rond. Mijn echte rijbewijs had ik namelijk direct bij de aanvraag moeten opsturen.

Na een dikke drie maanden wachten kwam dan toch de verlossende brief. Mijn nieuwe rijbewijs kon worden afgehaald bij het postkantoor in Hagfors. Om deze mee te krijgen had ik echter wel een Zweedse legitimatie nodig, anders kreeg ik het rijbewijs niet mee! En de enige manier waarop ik mij op z'n Zweeds kon legitimeren... precies, die zat dus in de envelop op het postkantoor. Gelukkig deed de beambte achter de balie niet moeilijk, en gaf mij na het tonen van mijn Nederlandse paspoort en het persoonlijk openen van de brief met daarin het rijbewijs, het felbegeerde document alsnog mee. Het had dus nogal wat voeten in de aarde, maar inmiddels ben ik voorzien van een Zweedse ID-kaart én rijbewijs in één. Ik ben er welhaast net zo blij mee als toen ik het papiertje in 1992 voor het eerst in handen kreeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!