dinsdag 15 november 2011

Vertrouwen

Wellicht herinneren jullie je de post nog, waarin ik beschreef hoe de vogels op het erf me duidelijk maakten dat het tijd was om met bijvoeren te beginnen. Een post welke voor sommigen wellicht aanleiding was om me een levendige fantasie toe te dichten...

Inmiddels zijn we een maand verder en al weer aardig wat vogelvoer lichter. Maar dankzij deze investering hebben we ondertussen wel een innige relatie met 'onze' vogels opgebouwd.

Elke ochtend wordt ik met luid gekwetter begroet en als ik dan de voederautomaat niet snel genoeg bijvul, dan komen de brutaalsten van onze gevederde vrienden me gewoon halen. Ze verlaten dan de veilige beschutting van de struiken en vliegen op me af. Vervolgens maken ze - fluitend en tjilpend - een paar scheervluchten langs me heen. Of vliegen een paar rondjes om mijn hoofd. Af en toe gaat er zelfs eentje op mijn schouder zitten. De boodschap is duidelijk: opschieten met dat voer. En als ik dan in beweging kom, dan vliegen ze naar de voederautomaat terug in de wetenschap dat hun eten op het punt staat om geserveerd te worden. Ook als het voer in de loop van de dag op raakt en één van ons ergens buiten op het erf is, dan maken ze ons daar op precies dezelfde manier op attent.

Natuurlijk besef ik dat de liefde van onze gevederde vrienden door de maag gaat, maar ondanks dat ben ik toch ook onder de indruk van het vertrouwen dat we genieten. Of is mijn fantasie nu helemaal op hol geslagen?

2 opmerkingen:

  1. Ben, ik geloof je meteen. We heben zelf ooit ervaren dat een koolmezenvader steeds hard roepend naar ons raam vloog om om hulp te vragen. Een kat had vanaf het schuurdak het dakje van het nestkastje af weten te halen en stond op het punt jongen uit het nest te roven. Toen mijn man vlug op zijn sokken naar buiten holde en het dakje op het nestkastje terugzette, vloog een van de ouders het kastje al weer in terwijl mijn man het nog in zijn handen had. Ik heb de ouders nooit meer op die manier naar ons raam zien vliegen als toen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ook dat is een mooi verhaal.

    Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!