woensdag 29 februari 2012

Prelude

Op het moment dat ik ontwaak, is het nog donker in de slaapkamer. Ik heb geen idee hoe laat het is, maar aan de hoeveelheid licht die door de gordijnen heen dringt, kan ik afleiden dat de zon net op is. Ik draai me op mijn andere zij en blijf nog even liggen. Dommelend in een wereld van stilte.

Dan spits ik mijn oren. Door het vensterglas heen hoor ik de lokroep van een vogel. Hoog en schril doorbreekt deze de stilte. In volume aanzwellend en dan weer afnemend. Na een korte pauze lijkt de lokroep te worden beantwoord. Op een andere toonhoogte en in een ander timbre. En heel constant van volume. Dan wordt het weer stil, maar het duurt niet lang voordat de initiële lokroep weer door de lucht klinkt. Terwijl er niet anders te horen is en het langzaam steeds lichter wordt, zetten de twee vogels hun duet voort. Totdat er zich plots vier of vijf - dat meen ik tenminste aan de verschillende geluiden te kunnen afleiden - andere vogelssoorten vol overgave in het concert mengen.

Dit is de eerste keer aan het einde van deze winter - van voorjaar is nog lang geen sprake - dat 's ochtends vroeg de vogels op deze wijze van zich laten horen. En ik lig er met kippenvel naar te luisteren.

3 opmerkingen:

  1. Het klinkt als muziek in mijn oren. Vast vele malen beter dan de auto's die bij ons door de straat komen, geloof ik zo! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gonny en Jeff Lassing, Almere29 februari 2012 om 21:11

    Ja Ben, jullie hebben de juiste keuze gemaakt! Wij ontwaken, ondanks dat we in een mooi gebied nabij de Oostvaardersplassen wonen, door het aanzwellende geluid van het op gang komen van de economische motor: een veelheid aan motorische voertuigen op de provinciale weg (of is het een snelweg geworden?)aan de noordzijde en aan de andere (zuidelijke) kant van Almere de A6, daar tussen in de treinenloop en de bussen en daarnaast de geluiden van het industrieterrein. De vele soorten vogels, die hier zeker zijn, proberen daar bovenuit te komen. Het is gebeurd, dat midden in de nacht de vogels gingen communiceren omdat zij dachten dat door het nadrukkelijk aanwezige licht van de kassen, de dag was begonnen! Nog even, dan gaan we (althans ik, want Gonny mag nog anderhalf jaar) met pensioen. In juli en augustus gaan we naar Arjäng op vakantie (een soort werkvakantie), ter oriëntatie op de vele woonmogelijkheden in de provincie Värmland! We zien er naar uit!

    Geniet verder! Groeten van Gonny en Jeff.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gonny & Jeff:

    Dat zullen we zeker doen (verder genieten). Groeten terug.

    Ben & Nicôle

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!