dinsdag 8 mei 2012

Elanden

De laatste tijd hebben we niet veel elanden gezien, maar onlangs had ik geluk. Ik zag niet alleen twee van deze fraaie dieren, maar had ook nog eens een camera bij me en kon ze - ondanks de grote afstand - toch nog heel behoorlijk vastleggen.


Eerst zag ik alleen de kviga - een vrouwelijk kalf van vorig jaar. Ze had me gezien en hield me goed in de gaten.


Even later kwam ook moeder eland in beeld. Hier staan de twee dieren bij elkaar, net voordat ze er vandoor gingen.

Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat de elandkoe haar kalf van vorig jaar verjaagd. Normaal gesproken baart ze eind mei, begin juni haar nieuwe kroost en ruim voor die tijd worden de nakomelingen van het jaar daarvoor verstoten. Het lijkt misschien wreed, maar Moeder Natuur heeft besloten dat dit het beste is.

1 opmerking:

  1. wat een prachtige dieren zijn het toch hé, ik vind het ook jammer dat ze haar kalf wegjaagd maar het is idd de natuur, mijn dochter gaf een paar maand geleden een spreekbeurt over de eland en vertelde dat toen ook in de klas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!