woensdag 6 juni 2012

Feestmaal

Terwijl we in de beschutting van het houthok van de warmte van de namiddagzon zitten te genieten, maakt Nicôle me attent op een klein muisje dat naast de schuur over de grond scharrelt. Voorzichtig sta ik op om het diertje beter te bekijken. Erg schuw is het niet, want ik kan het beestje tot zeer dichtbij benaderen. Aan het formaat en gedrag te zien, houd ik het er op dat de muis in kwestie erg jong is. Maar aangezien ik geen muizenexpert ben, kan ik er volledig naast zitten.


Het muisje trekt zich niets van me aan en hobbelt al snuffelend naar iets eetbaars over de grond. Als het iets van z'n - of haar - gading vindt, maakt het pas op de plaats om het lekkers te verorberen. Geruime tijd volg ik het diertje op handen en knieën door de tuin. Gelukkig is Nicôle wel wat van me gewend, want het moet een koddig gezicht zijn.

Dan verplaatst het muisje de speurtocht naar eten naar het bos. Daar vindt het na verloop van tijd een paddenstoel die erg in de smaak valt. Vol overgave stort het beestje zich op de zwam en werkt er behoorlijk wat van naar binnen.


Ondertussen is mij de schrik om het hart geslagen. Het feestmaal van de muis bestaat namelijk uit een voorjaarskluifzwam. Juist, dat is de giftige paddenstoel waar ik onlangs nog over schreef. Na ampele overweging, laat ik het muisje maar begaan. Ik ga ervan uit dat Moeder Natuur haar kostgangers heeft ingeprent welke van haar vruchten ze kunnen eten, en welke niet... En als dat niet zo is, dan zal ze daar ook wel een goede reden voor hebben gehad.

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt me leuk om een voedselzoekactie van zo'n beestje echt mee te maken. Geweldig om te zien hoe hij/zij zich op de zwam stort. Laten we hopen dat jullie muizenvriendje het overleeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat laatste hopen we zeker...

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!