vrijdag 15 juni 2012

Verbondenheid

"Heb jij zin om met Jeanny te gaan lopen?"

Dat is de vraag die Nicôle me stelt terwijl het buiten zachtjes begint te regenen.

Ondanks dat het nog enkele uren voor zonsondergang is, lijkt het wel alsof de schemering al is ingevallen. Het dikke wolkendek dat zich het afgelopen uur heeft samengepakt, trakteert ons nu niet alleen op regen, maar blokkeert tevens al het licht. Onze hond heeft daar echter geen boodschap aan. Het is tijd voor haar avondwandeling. Ik trek een jas aan, zet een pet op en neem haar mee naar buiten.

Het eerste deel van onze wandeling lopen we door een dichtbegroeid stuk bos. Het wildspoor dat we volgen loopt er als ware het een tunnel doorheen. Zo zijn we nog enigszins beschut tegen de regen die steeds heviger begint te vallen. Ook veel vogels hebben juist in dit stuk bos beschutting tegen de regen gezocht. Overal om ons heen klinkt hun getjilp en gekwetter.

Verderop is het bos meer open. In een mum van tijd heeft de regen, die inmiddels met bakken uit de lucht valt, ons totaal doorweekt. Ik kan er echter niet mee zitten. Terwijl het water langs de kraag van m'n jas m'n nek in loopt, zie ik dat Jeanny zich prima vermaakt. Enthousiast loopt, rent, springt en rolt ze door de lage onderbegroeiing. Verstoppertje spelend en me uitdagend: pak me dan, als je kan... Ze stopt alleen af en toe even om haar vacht droog te schudden, daarbij elke keer weer een enorme hoeveelheid rondvliegende druppels veroorzakend.

Ten slotte komen we hoog op de heuvel bij de rand van het bos uit. Van het uitzicht waarvan we hier normaal gesproken kunnen genieten, is nu niets te zien. We staan letterlijk in de wolken en alles is grijs. Ondanks het slechte weer houden we even stil. De wind heeft vrij spel en de regen geselt onze lijven. Jeanny gaat zitten en kijkt verwachtingsvol naar me op. Ik hurk neer en aai haar in haar hals. Als beloning krijg ik een lik in m'n gezicht. Er gaat een gevoel van verbondenheid door me heen.

Dan springt Jeanny op. Vervolgens loopt ze het bos in, af en toe omkijkend of ik haar wel volg. En natuurlijk doe ik dat. Een klein halfuur later zijn we weer thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!