vrijdag 25 oktober 2013

Wespennest

Ik ben net om de hoek van de oude stuga op ons erf gelopen wanneer ik in de verte iets op de grond zie liggen. Wat zou het zijn? Het is nog te ver weg om het goed te kunnen zien, maar enkele passen later heb ik beter zicht op het onderwerp van mijn aandacht en krijg ik een vermoeden.


Dat blijkt juist te zijn. De op de grond verspreid liggende papierachtige flarden zijn afkomstig van een wespennest.


Maar waar is het nest zelf dan? Het duurt even voordat ik het heb gevonden. Het hangt hoog - veel hoger dan ik had verwacht - en goed verstopt in de takken van forse spar. Ondanks de afstand kan ik vanaf de grond duidelijk zien dat het nest behoorlijk is beschadigd. Het moet ergens na gistermiddag twee uur - toen ben ik hier ook voorbij gelopen, maar lag er nog niets op de grond - door één of ander roofdier te grazen zijn genomen.


Nicole's waarschuwingen in de wind slaand, kan ik het natuurlijk niet laten om de ladder uit de schuur te halen en omhoog te klimmen om de overblijfselen van het wespennest van dichtbij te bekijken. Het grootste deel daarvan is helemaal leeggeplunderd, maar hier en daar zijn de 'capsules' waarin de wespen van plan waren om de winter door te brengen nog duidelijk zichtbaar. Terwijl ik met mijn neus letterlijk bovenop het nest sta, komt daaruit ineens een wesp tevoorschijn. En dan nog één. Kennelijk hebben enkele bewoners de aanslag toch overleefd.


Wanneer de wespen tekenen van verhoogde activiteit en aandacht voor mijn persoon beginnen te vertonen, houd ik het voor gezien. Ik klim de ladder weer af en ga er vandoor. Ik heb namelijk geen zin om te worden gestoken. En om Nicôle een reden te geven om te kunnen zeggen: "Zie je wel?"

1 opmerking:

  1. OOOOOOOOOOOOOOO wat mooi, dit vind ik van die interessante dingen van moeder natuur, een insectje wat een legertje heeft van bouwers, en niet zomaar bouwers, ze kauwen op hout, hebben een beetje een goedje in hun bekje wat lijkt op papier macher, en daar bouwen ze dan een nest van voor hun nageslacht. En daar doen ze dan weken over en soms voor het voor maat van deze maanden, is dat niet geweldig... Ik hou daar zo van, natuur is mooier... veel mooier!

    Dickie Dick

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!