woensdag 29 april 2015

De wekspecht

Elke ochtend rond zonsopgang maakt hij zijn opwachting, de wekspecht. Hij neemt plaats op een vogelhuisje dat in een boom vlakbij ons slaapkamerraam hangt en roffelt er vervolgens lustig op los. Het is een slimme jongen, want het vogelhuisje fungeert als een klankkast die zijn gehamer zonder dat hij er al te veel moeite voor hoeft te doen vele malen versterkt. Het is net alsof er een machinegeweer wordt afgevuurd en dan ook nog eens - ik schreef het al - vlakbij ons slaapkamerraam.
 
Het geluid is zo hard dat je er onmogelijk doorheen kunt slapen. Voor mij is dat geen probleem, want ik ben tegen zonsopgang - deze tijd van het jaar rond vijf uur 's ochtends - over het algemeen al wakker. Nicôle is dat echter niet en die is dan ook veel minder gecharmeerd van de verwoede pogingen die de grote bonte specht in kwestie doet om ons van elke seconde van het daglicht te laten genieten.
 
Na de eerste roffels van de wekspecht kies ik meestal voor de weg van de minste weerstand. Ik sta op, geniet van een ontspannen ontbijt en ga aan de slag. Ik heb immers altijd meer dan voldoende te doen en wat dat betreft is een vroege start me eigenlijk wel welkom. Nicôle pakt het anders aan. Die probeert het weksignaal te negeren en verder te slapen. Voor dag en dauw opstaan is volgens haar niet iets dat je voor je plezier doet. Over het algemeen vliegt de specht na zo'n vijf minuten geroffel weer verder en dommelt Nicôle dan weer in. Ze heeft echter pech, want onze wekspecht heeft net als een echte wekker een snooze-functie. Twee tot drie uur lang komt hij om het kwartier terug!

4 opmerkingen:

  1. Hej Ben en Nicôle,
    Echt grappig te horen over de 'wekspecht'. Ik zet thuis ook het liefste alle ramen wijd open om alle geluiden te kunnen horen. Debby heeft het liever zo donker en stil mogelijk. In dit soort situaties wil ik altijd graag meedenken naar een oplossing. Deze is te vinden op www.peltor.com
    Voor mezelf natuurlijk ook....www.houseofoutdoor.com
    Een echte win win situatie!

    En trevlig helg,

    Bas och debby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, als ik Nicôle ertoe kan overhalen om met een gehoorbeschermer op te gaan slapen misschien...

      We wensen ook jullie een fijn weekend toe, Ben & Nicôle

      Verwijderen
  2. Oh, Nicôle, heb echt medelijden met jou! Zo lastig als je dan echt gestoord wordt door deze ochtendbraker.

    Ben, knap dat jij zo vroeg opstaat. Heb jij vast minder uren slaap nodig.

    Hoop voor Nicôle dat hij snel een ander plekje gaat zoeken!!

    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om onze relatie en vogelhuisjes te redden, probeer ik de specht met dat laatste een handje te helpen. Zodra hij 's ochtends verschijnt, jaag ik hem weg. Ook als hij weer terugkomt en daarna en daarna. Het is een kwestie van volhouden, maar het lijkt te werken. De specht komt nu steeds later en daarna minder vaak terug...

      Verwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!