zondag 6 november 2016

Last minute

Ik loop langzaam door de enkeldiepe laag sneeuw die de grond inmiddels bijna overal bedekt. De onderste helft daarvan - die als natte sneeuw is gevallen - is hard bevroren en kraakt bij elke stap die ik zet onder mijn schoenen. De bovenste helft daarentegen bestaat uit vederlichte poedersneeuw die bij de minste beroering geluidloos alle kanten opstuift. Het is slechts enkele graden onder nul, maar er staat een gemene wind waardoor het telkens wanneer ik de beschutting van het bos verlaat toch behoorlijk koud aanvoelt. Het vriest al een dikke week en volgens de weersverwachting zal dat ook de komende anderhalve week zo blijven. Van mij mag het. Want zolang het niet gaat dooien, krijgen we ook geen spekgladde paden en wegen.
 
Net wanneer ik bij een open veld aankom, gebeuren er twee dingen. Het begint te sneeuwen en bovendien klinkt er boven het geruis van de wind in de boomtoppen een ander geluid uit. Het is een bekend geluid, maar ik had het nu eigenlijk niet meer verwacht: het getrompetter van zwanen. Ik speur de hemel af en kan ze uiteindelijk wanneer de intensiteit van de sneeuwval iets afneemt op grote hoogte onderscheiden. Het is een redelijk grote groep die ruim anderhalve maand nadat de meeste van hun soortgenoten de reis naar het zuiden aanvingen nu kennelijk door Koning Winters aandringen last minute op reis naar warmer oorder is gegaan. Ik kan ze geen ongelijk geven...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!