maandag 21 januari 2013

Zoek de specht

Bijna elke keer wanneer ik voorbij kom, hoor ik hem. Dan zit hij vrolijk te tetteren in de top van een spar of den. En anders klinkt z'n schier onophoudelijke gehamer van bovenin de dode spar aan de andere kant van de weg. Zo gaat het dag in, dag uit. Al vele weken, maanden, ja zelfs al jaren lang. Ik heb natuurlijk geen idee of het al die tijd dezelfde vogel is geweest. Maar omdat ze soms wel tien jaar oud worden, zou dat best het geval kunnen zijn.
 
De specht in kwestie hoort er zó bij, dat het net is alsof er iets grondig mis is, die enkele keer dat hij verstek laat gaan. En daarom is het vreemd, dat ik hem nog nooit in woord en beeld heb gevangen. Op het moment dat die gedachte bij me opkomt, maak ik direct onderstaande foto's. Het is dan al laat op de dag, maar ondanks het slechte licht geven ze goed weer wat ik in beeld wil brengen.
 
In de bomenrij links verzamelt de specht dennen- en sparrenappels. Vervolgens vliegt hij daarmee naar de dode spar helemaal rechts in beeld.


Vlak onder de top van die dode spar heeft de specht z'n smidse. Daarin klemt hij de 'appels' die hij heeft verzameld vast, om er vervolgens met veel gehamer de zaadjes uit te pikken. Zie je de specht zitten?


Nee? Kijk dan maar eens op de volgende foto - die heb ik met maximale zoem gemaakt. Nu je weet waar de specht zit, kun je hem waarschijnlijk ook op de vorige foto wel ontdekken.

5 opmerkingen:

  1. Hé grappig hoor. Dus nu toch ontdekt.
    Je moet toch wel goede ogen hebben, want tussen al dat dooie spul aan die boom is het gewoon een wonder dat je de specht echt ziet. En dat op die afstand!

    Dank voor de weer mooie foto's.

    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk stukje! Ik werd meegenomen in de natuur en jouw wandeling. Met een beetje fantasie kan ik het geluid van de specht er bij denken. Dank voor de 'fijne wandeling'!

    Liefs Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ben,
    Je moet wel heel goede ogen hebben om de specht te spotten in de eerste foto! Dit jaar voor `t eerst zien we regelmatig de Kleine Bonte Specht bij het voederhuisje komen.

    Groetjes Richt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Richt: Gelukkig hoor je aan het getik van de specht waar je moet kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!