zondag 3 maart 2013

Lentekolder

Als een dolle rent hij door het bos. Hij springt over stenen en slalomt tussen de bomen door, soms amper in staat om de takken daarvan te ontwijken. Hij houdt zich niet in. Integendeel, hij geeft vol gas en ontwikkelt daarbij een enorme snelheid. Af en toe houd ik m'n hart vast. Er ligt namelijk nog een dik pak sneeuw en ik wil niet dat hij zich bezeert.
 
Plotseling houdt hij stil. Z'n bortkas gaat in hoog tempo op en neer. Z'n neusgaten bewegen in het ritme van z'n ademhaling. Al z'n spieren zijn gespannen. Hij kijkt spiedend in het rond. Ten slotte ook mijn kant uit, maar zonder me op te merken.
 
Ik zit al een minuut of tien naar hem te kijken. Goed weggedoken en zonder te bewegen, zodat hij me niet ziet. En al die tijd was hij druk in de weer. Rennend alsof z'n leven er van afhing, maar zonder dat er iets in de buurt was dat hem bedreigde. Hij volgde geen vast patroon. Rondjes en sprintjes heen en weer wisselden elkaar zonder enige logica af. Het mooiste van alles is dat ik z'n capriolen vanaf de eerste rang kan volgen. De hele show wordt vlak voor m'n neus opgevoerd.
 
Dan is de pauze voorbij. Net zo plotseling als deze begon. Schijnbaar moeiteloos springt hij hoog in de lucht en maakt daarbij een draai van honderdtachtig graden. Nog voor landing beginnen z'n poten te malen en bij het eerste contact met de grond schiet hij er weer als een raket vandoor.
 
Het is zonneklaar. De reebok waar ik naar zit te kijken, heeft last van de lentekolder.

2 opmerkingen:

  1. Prachtige foto, ze staan niet zo vaak stil! Ja dat is genieten als je ze bij het huis hebt, mijn tuin wordt altijd gratis gepruned;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Bertie.

      Wat gratis hulp in de tuin is nooit weg. Maar als wij een echte tuin zouden hebben, dan bleef er niets van over.

      Het is prachtig om deze dieren te kunnen observeren.

      Verwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!