zondag 19 oktober 2014

Licht - extraljus

Nu de duisternis ons steeds meer in haar greep krijgt, gaat kunstmatig licht een steeds grotere rol in ons dagelijks leven spelen. Laten we beginnen met de verlichting van onze auto. Naast de gewone verlichting - dimlicht - heeft deze geen groot licht, maar zogeheten extraljus. Dat zijn verstralers die op veel Zweedse auto's boven de voorbumper zijn gemonteerd. Deze extraljus hebben niet alleen een veel hogere lichtopbrengst, maar ook een veel groter bereik dan het groot licht waarvan auto's standaard zijn voorzien. En dat is wanneer je in het donker over de onverlichte Zweedse (bos)wegen rijdt geen overbodige luxe, zoals we konden vaststellen toen we gisterochtend al om zes uur met de auto onderweg waren. Om te beginnen het 'zicht' met dimlicht.

 
En vervolgens het 'zicht' met extraljus. Zoals je kunt zien, is het een enorm verschil. Groot licht zou trouwens nog niet half zo ver reiken. Het is overigens ook prettig dat de sneeuwstokken die inmiddels langs de weg staan van reflecterende banden zijn voorzien.


In onze provincie tenminste. Want toen we de grens met buurprovincie Dalarna overstaken, zagen we dat de sneeuwstokken daar geen reflecterende band hadden waardoor ze in de verte helemaal niet meer waren te zien. Het is vreemd dat verkeersveiligheid kennelijk niet overal in Zweden even belangrijk is.

3 opmerkingen:

  1. Wij monteren deze extraljus vaak op vrachtwagens voor Zweden. Ik kan het nooit laten om deze te testen. Onvoorstelbaar hoeveel licht deze geven, zeker als het de echt grote varianten betreft. Komt er nog eens bij dat het hier bij ons nooit echt donker is. Aan de foto's te zien is het in elk geval geen overbodige luxe...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De afgelopen twee weken ben ik continu in de weer geweest met het monteren van "extraljus". Gisteren was ik bekabeling aan het plaatsen en vroeg een Zweedse collega op werkbezoek in het Engels waar de kabels voor dienen. Ik moest even denken hoe ik dit in het Engels zou uitleggen tot mij plots te binnen schoot dat ik het Zweedse woord ken :-) Verbaasd keek hij mij aan en vroeg of het in mijn taal hetzelfde woord was. Helaas kom ik in het Zweeds voorlopig nog niet veel verder...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie je maar hoeveel indruk je kunt maken door en hoe handig het is om slechts één woord van een vreemde taal te kennen. Kun je nagaan wat er gebeurt als je de taal helemaal beheerst ;-)

      Verwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!