woensdag 7 oktober 2015

De eerste nachtvorst

De ochtend waarop de eerste rijp getuigt van de richting de winter steeds kouder wordende adem van Moeder Natuur is elk jaar weer een bijzonder moment voor ons. Het is dan net alsof er een punt wordt gemarkeerd waarop er geen weg terug meer is. De zomer is slechts een vage herinnering, het is volop herfst, Koning Winter deelt de eerste plaagstootjes uit en het voorjaar is nog heel ver weg.
 
Wanneer ik nog voordat de stralen van de zon over de heuvel reiken naar buiten stap, zie ik het meteen. Alles is met een laagje rijp bedekt. Het gras, de van de bomen gevallen blaadjes, het plaatdak van de oude stuga en de auto, allemaal zijn ze verborgen onder een dun wit korstje. Ook de lucht voelt anders aan. De kou op de huid van mijn gezicht en handen brengt me ertoe de kraag van mijn shirt omhoog te zetten en mijn handen diep in mijn zakken te steken. Even later gaat er een rilling door mijn lijf - ik ben namelijk niet bepaald op de lage temperatuur gekleed, maar het voelt heerlijk aan.


Nadat ik de kou even op me heb laten inwerken, loop ik bij het huis vandaan. Ik volg het pad het bos in, stap over de beek en neem dan het pad dat slingerend naar een hoger punt op de heuvel leidt. Ook hier is alles om me heen met rijp bedekt. In het veld aan het einde van het pad houd ik stil. Het zal niet lang meer duren voordat de zon boven de heuvel uitstijgt en ik besluit om dat moment af te wachten. Even later wordt alles op de helling onder me door de zon belicht. Eerst alleen de toppen van de hoogste bomen, maar daarna zakt de scheidslijn van licht en schaduw razendsnel naar beneden. Vlak daarna sta ook ikzelf in de stralen van de zon en voel ik de temperatuur snel stijgen. Wanneer ik weer naar beneden loop, is de rijp bijna overal verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!