woensdag 16 maart 2011

Naar de Noorderzon

"Een bijzonder vermakelijk en leerzaam verslag voor mensen
die emigratie overwegen..." - Seasons buitenleven magazine

Naar de Noorderzon
'Emigreren naar Zweden, ons verhaal'

Wonen in een meer dan honderd jaar oud houten huis is een hele andere beleving dan wonen op zijn Nederlands. Het huis leeft namelijk en misschien nog wel meer dan wijzelf. Het piept en het kraakt. Sommige deuren en ramen klemmen. Je waterpas kun je weggooien. Alles staat scheef, ook ten opzichte van elkaar. Voordeel hiervan is overigens wel dat je je al lopend door het huis dronken kunt voelen zonder een druppel alcohol op te hebben. En dat is bij de torenhoge Zweedse alcoholprijzen weer mooi meegenomen!

Onder de toepasselijke titel Naar de Noorderzon schreven we het eerste boek over onze emigratie naar het land van de midzomernacht. In dit boek doen we uitgebreid verslag van alles wat we beleefden vanaf ons vertrek naar Zweden in mei 2005 tot en met februari 2006. Zo wordt de lezer onder andere deelgenoot van onze verhuizing die bijna niet doorging, van alle wetenswaardigheden over het leven op het Zweedse platteland en van de oplichtingspraktijken van de vorige eigenaar van ons huis. Tevens belichten we de voorgeschiedenis van onze emigratie.

Er wordt ons regelmatig gevraagd of onze boeken een bundeling zijn van de teksten die eerder op onze weblog zijn verschenen. Het antwoord op die vraag is: nee. Natuurlijk duikt er in onze boeken hier en daar wel een stukje op dat ook al op onze weblog heeft gestaan, maar het overgrote deel van de tekst van onze boeken is niet (eerder) op onze website gepubliceerd.

Naar de Noorderzon is te koop bij de (internet)boekhandel, let op dat je de heruitgave uit 2014 besteld.


Naar de Noorderzon
Emigreren naar Zweden 'ons verhaal'
Auteur: Ben & Nicôle Heerland
Foto's: Ben & Nicôle Heerland
1e druk juni 2007
1e druk heruitgave juni 2014
Paperback, 226 pagina's
ISBN 978-9461850935


Reacties van lezers:

Lekker luchtig geschreven en ik heb vreselijk moeten lachen om sommige verhalen!!! Volgende maand deel 2???

Vandaag was hij binnen en ik heb het in een adem uitgelezen. Heel leuk en zoooooo herkenbaar. Kom maar op met het 2e deel.

Niet alleen een emigratieverhaal, maar ook een spannend boek over een avontuurlijk leven.

Hej Nicole, om 5 uur vanmiddag haalde ik je boek uit de brievenbus en ik heb het in één adem uitgelezen, slechts onderbroken door een lekkere prak van Marga en het RTL4 nieuws. Het was hartstikke leuk om te lezen en wederom voert jullie positieve instelling de boventoon. Ik heb er van genoten.

Wat een heerlijk boek! Het is makkelijk te lezen en humoristisch geschreven (en helaas al weer uit).

Ik heb regelmatig stukjes aan mijn kinderen (17 en 15 jaar) voor zitten lezen waar we dan smakelijk om hebben gelachen (het eten van dennentakken bijvoorbeeld). Mijn complimenten dus. Verder vind ik jullie boek erg leerzaam, een goede voorbereiding als je zelf met deze plannen rond loopt. Ook heel herkenbare dingen die jullie in het begin schreven over de gevoelens van twijfel bijvoorbeeld die zo nu en dan de kop op steken.

Ik heb gisteren jullie boek ontvangen en net de laatste bladzijde gelezen. Erg leuk geschreven, en het geeft een goed beeld van wat jullie allemaal gedaan hebben. Ik heb vreselijk gelachen om sommige passages, ik hoor Nicôle gewoon bepaalde dingen zeggen, vooral het stukje over het ‘stoïcijns’ blijven na de blikseminslag. Kijk nu al uit naar het volgende deel in de Heerland saga.

Ik heb vandaag een aantal heerlijke uurtjes aan jullie boek beleefd! Echt genoten! Het was voor mij echt een boek dat je niet meer weglegt als je er eenmaal mee begonnen bent...

Nodigt uit tot verder lezen, nu is het wachten op het vervolg...

Ik heb het gisteren in 1 keer uitgelezen, echt leuk.

We hebben inmiddels het door ons bestelde boek ontvangen en goeddeels gelezen. Erg leuk geschreven en voor ons toch veel nieuwe dingen. Leuk!

Terug naar boekwinkel.