donderdag 2 april 2015

Puzzelpakket

"Ho!", zegt Nicôle luid en pakt me bij mijn arm. Ik 'bevries' en de voet die ik net zou neerzetten, blijft in de lucht hangen. Dan haal ik de betreffende voet terug naar achteren en ga ik op mijn hurken zitten. Vlak voor me steken enkele botjes boven de grond uit. Hun lichte kleur steekt duidelijk tegen de donkere aarde af. Iets verderop zie ik nog meer liggen en al snel heeft Nicôle - die de botjes verzamelt - al een hand vol botjes om op de foto te laten zetten.

 
 Even later vinden we de schedel. Helaas is die niet helemaal meer intact.


 We breiden het zoekgebied uit en vinden het ene botje na het andere.


Dan vinden we een stuk van de onderkaak. Onder de kiezen in de kaak lijken ook nog nieuwe kiezen schuil te gaan. Zouden we de resten van een jong dier hebben gevonden?


Uiteindelijk hebben we het hele puzzelpakket op een boomstronk verzameld. Van welk dier de resten afkomstig zijn? Wij houden het op een das.

 
De vondst doet ons terugdenken aan onze eerste zomer in Zweden. Toen vonden we met Jeanny's hulp een zelfde soort puzzelpakket, maar dan van een eland. Dit schreven we daar in augustus 2005 over in ons dagboek: "In het bos hebben we over enkele honderden vierkante meters verspreid ongeveer 80% van alle botten van een eland gevonden. Helaas is de helft van het gewei nog spoorloos. Alle botten liggen nu op een hoop en als we ons van de winter vervelen, dan kunnen we proberen om het skelet in elkaar te puzzelen."
 
 
Die winter hebben we ons echter geen moment verveeld en daarom liggen deze botten nog steeds op dezelfde plek als waar we ze destijds hebben achtergelaten. Ze zijn inmiddels wel behoorlijk aangetast door de tand des tijds en zien er dus niet meer zo fraai uit als op bovenstaande foto uit augustus 2005.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!