vrijdag 29 november 2013

Pindakaas

"Als jij die pot pindakaas even buiten ophangt, dan hebben de vogels ook weer iets lekkers te eten. Dat kunnen ze goed gebruiken nu het zo koud is", roept Nicôle me na wanneer ik naar buiten ga om de houtmand bij te vullen.
Ze doelt op de pot pindakaas die we onlangs van vrienden hebben gehad, dat is me wel duidelijk. Ik besluit om het meteen te doen, dus zet ik de houtmand neer en loop terug naar binnen. Maar wanneer ik met de pot pindakaas in mijn handen sta, begin ik te twijfelen. Ik heb eigenlijk zelf ook wel trek in een lekker broodje met pindakaas. Het is namelijk lang geleden dat ik dat heb gegeten. Ik besluit om aan mijn verlangen toe te geven en zeg tegen Nicôle dat ik eerst zelf even een broodje met de bruine lekkernij ga smeren.
Zij begint te lachen en zegt: "Kijk dan eerst maar eens goed."
Dat doe ik en dan begrijp ik Nicôle's hilariteit. De pot bevat namelijk geen gewone pindakaas, maar een variant die speciaal voor vogels is bedoeld. Zoutloos en met meelwormen verrijkt. Jakkes! Ik besluit om mijn portie maar aan mijn gevleugelde vrienden te geven. Die zullen er ongetwijfeld blij mee zijn en bovendien hebben ze het harder nodig dan ik.
 

4 opmerkingen:

  1. Hier is een grote pot goedkope, maar vogelveilige, pindakaas in een uur leeg, want niet alleen mussen en meesjes lusten het graag, maar ook de schrok-oppenL kauwtjes, eksters, kraaien en roeken lusten er wel pap van. Ze nemen het liefst de hele pot mee, onlangs gaf iemand het advies boven de pot een heel groot en glad hellend afdak te maken, de grote vogels pikken nl. van bovenaf de potten leeg, ze steken gewoon hum kop er in dus het afdak moet minstens kop- en neklengte uitsteken, ik ga het proberen, want die groten vinden nog heel lang voldoende voedsel, zoalng de grond niet bevroren is. Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schrijft: "Ze nemen het liefst de hele pot mee." Welnu, hier is het net iets erger. Want als we de pot niet met ijzerdraad vastzetten, dan is deze in no-time helemaal compleet verdwenen. Twee jaar geleden zijn we zo een stuk of vijf potten kwijtgeraakt en we hebben er nooit enig spoor van teruggevonden... Een overstekend afdak hebben we zelf ook overwogen.

      Verwijderen
  2. Ben, wij hebben nog wat pindakaas!
    Je kan hier een broodje komen eten :-)

    warme groet

    Din vän

    Dickie Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Wie weet kom ik dat binnenkort een keer doen :-)

      Groeten terug, Ben

      Verwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!