woensdag 20 mei 2015

Een mooie ontmoeting

Wanneer ik tegen de wind in de bosrand nader, zie ik op de kaalkap een reebok lopen. Ik maak meteen pas op de plaats, haal mijn camera tevoorschijn en houd me verder helemaal stil. Het dier heeft me niet gezien en stapt onverdroten voort, schuin naar me toe.


Op zo'n vijftien meter van me af, houdt ook de reebok stil. Hij knabbelt wat aan de verse groene blaadjes van de wilgen- en berkenstruikjes die daar staan. Af en toe kijkt het dier duidelijk mijn kant op, maar aan niets is te zien dat hij me opmerkt.


Na wat een eeuwigheid lijkt, maar in werkelijkheid slechts enkele minuten zijn, stapt de reebok enkele meters verder. Grotendeels achter een fors rotsblok aan mijn zicht onttrokken, begint het dier met zijn gewei langs het stammetje van een jong boompje te schuren, een van de manieren waarop reebokken tijdens de lente en het begin van de zomer hun territorium markeren.


Na flink wat bast van het stammetje te hebben afgeschuurd, loopt de reebok wederom verder. Dan valt hem kennelijk toch iets op dat me verraadt, want plotseling verandert de houding van het dier totaal. De ontspannen uitstraling is weg en de reebok staat met al zijn spieren gespannen mijn kant uit te kijken. Dat duurt precies vijf tellen en vervolgens gaat het dier er luid blaffend met grote sprongen vandoor. Ik daarentegen verroer me nog steeds niet. Nagenietend wacht ik totdat de reebok uit het zicht is verdwenen. Pas dan zet ik mijn wandeling voort, naar huis waar ik Nicôle in geuren en kleuren over deze mooie ontmoeting vertel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!