vrijdag 30 september 2011

Wespennest

De afgelopen maand zijn er door diverse omstandigheden een aantal dingen waarover ik had willen schrijven, spreekwoordelijk tussen de wal en het schip gevallen. De post van vandaag gaat over één van die dingen en daarvoor moeten we precies drie weken terug in de tijd.

Wanneer ik 's ochtends vroeg in de keuken aan het ontbijt zit - het is omstreeks half zeven en Nicôle en Jeanny verkeren nog in dromenland - hoor ik ineens een tikkend geluid. Het komt uit de richting van het keukenraam en klinkt ongeveer alsof dat door een grote hoeveelheid regendruppels wordt geraakt. Niets bijzonders zou je zeggen, ware het niet dat het onbewolkt is - de zon schijnt - en absoluut niet regent.

Omdat het getik aanhoudt en alleen maar in intensiteit toeneemt, ga ik naar het raam om polshoogte te nemen. Dan blijkt dat het mysterieuze geluid uit de muur onder het raam vandaan komt en tevens gepaard gaat met een luid gezoem. Het is net alsof er in de muur even boven de vloer een heleboel activiteit gaande is.

Omdat ik door het keukenraam niet kan zien wat er aan de hand is, ga ik naar buiten om de oorzaak van het geluid te achterhalen en dan komt de aap uit de mouw. Ongeveer een meter onder het keukenraam, precies waar de eerste balk op de fundering ligt, is het een komen en gaan van wespen. Met tientallen tegelijk komen ze aanvliegen om vervolgens in een klein kiertje tussen de stenen en het hout te verdwijnen. En voor alle wespen die naar 'binnen' gaan, komen er ongeveer net zoveel weer naar buiten om vervolgens luid zoemend richting het bos te vliegen.

Nu ik de oorzaak van het mysterieuze geluid weet, vraag ik me twee dingen af. Allereerst hoe ik van het wespennest in wording af kom. En vervolgens hoe lang het nog duurt voordat de eerste wespen een weg naar binnen, en dan echt naar binnen - de keuken in - weten te vinden. Dat laatste wil ik namelijk liever niet meemaken.

Ergens in de schuur vind ik nog een restje wespengif - in poedervorm - hetgeen ik door de ingang van het wespennest naar binnen spuit. Een klein kwartiertje later is het volume van het tikkende geluid binnen in de keuken wel afgenomen, maar gaat het vliegverkeer buiten schijnbaar onverminderd voort. Wat nu te doen? Het wespengif is op en nieuw gif - in poedervorm - is bij mijn weten in Hagfors niet (meer) te krijgen. Waarschijnlijk zit er niets anders op dan de verzekering te bellen. Ongediertebestrijding maakt namelijk deel uit van het pakket en wordt zonder kosten verzorgd. Even later ontdek ik tijdens een inspectierondje langs huis en schuren nog twee wespennesten en is de keuze snel gemaakt: bellen dus.

Gelukkig weten de wespen tijdens het weekend niet echt tot in huis door te dringen en krijgen we direct op maandag bezoek van een ongediertebestrijder. Deze heeft niet veel tijd nodig om uit zijn met verdelgingsmiddelen afgeladen auto het juiste gif te selecteren, om dit vervolgens met behulp van een grote verstuiver in de wespennesten te laten belanden. De verdelger vindt het wel een leuk klusje, drie wespennesten zo dicht bij elkaar. Veel tijd om na te praten heeft hij niet. Het is schijnbaar hoogseizoen en hij moet met gezwinde spoed verder om een wespennest uit een schoorsteen te verwijderen.

De ongediertebestrijder heeft goed werk geleverd - oftewel het verdelgingsmiddel heeft zijn werk gedaan. Twee dagen na de 'behandeling' waren alle wespen verdwenen en ook daarna hebben we geen wesp meer gezien.

1 opmerking:

  1. Dat is niet mis en dan wel drie nesten! Wij hebben zelfs een paar jaar geleden een groot nest achter een scuifdeur in de slaapkamer van onze dochter gehad. Daar had ze al een week naast geslapen en iedere ochtend lagen er dode wespen op haar bed. Ze is in de tijd niet één keer gestoken terwijl het volgens de verdelger om een groot nest met veel wespen ging.
    Met veel bewondering hebben we naderhand bekeken hoe mooi het nest was gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!