dinsdag 25 oktober 2011

Don Quichot

Is het opwekken van stroom door middel van gigantische windmolens nu echt wel zo milieuvriendelijk als men doet voorkomen?

En hebben we al die reusachtige windmolens waarmee grote delen van Noord-Europa in rap tempo worden volgebouwd ook echt nodig?

Het zijn vragen waar ik geen antwoord op heb.

Wat ik wel weet is dat ik me afvraag of er geen betere alternatieven zijn. En dat ik me stoor aan de horizonvervuiling en verstoring van de stilte die ze veroorzaken. Om van de schade welke aan de natuur wordt toegebracht nog maar te zwijgen.

Waar ik me ook aan stoor is het feit dat geld(zucht) overal regeert. En dat de natuur altijd het onderspit delft in de voortdurende strijd om meer van wat we met z'n allen welvaart noemen.

Natuurlijk hebben we energie en grondstoffen nodig, maar zou het niet wat zijn als we met z'n allen met wat minder tevreden zouden zijn? De wereld zou er een stuk van opknappen.

Ja, ik weet het. Ik ben zo langzamerhand een zonderling aan het worden die steeds meer afstand neemt van de waan welke de maatschappij ons probeert op te leggen. Daar kan ik echter niets aan doen. Het is de schuld van Don Quichot. In mijn versterbank staat een beeldje van hem en dat fluistert me al zo lang ik me kan heugen van alles in mijn oor. Mijn probleem is echter dat ik hem de laatste jaren steeds beter ben gaan horen. En begrijpen...

3 opmerkingen:

  1. ik begrijp je helemaal; herken het heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Valt wel mee met zonderling hoor. Hier zit er nog 1 :-). De term consuminderen uit jullie boek is het beste. Minder gebruiken, dan minder nodig. Heb bij een bierbrouwer gewerkt en daar was een nieuwe trend gaande. Door het energieverbruik wat nodig is voor het brouwen van bier te verminderen, scheelt dit in de kosten. Op die manier werkt geldzucht eindelijk iets positiever.

    Misschien moet je Sancho in de vensterbank er bij zetten. Staat Don er niet zo alleen voor en kunnen ze samen van elke dag genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor jullie steunbetuigingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor het lezen van onze blog.

Je kunt hier een reactie achterlaten. Alle reacties zullen worden gelezen en, indien nodig, beantwoord. We stellen het op prijs als je je naam achterlaat, per slot van rekening zijn ook wij niet 'anoniem'. Reclame en off-topic reacties zullen niet worden geplaatst. Gebruik voor persoonlijke berichten het e-mailadres op de contactpagina.

Je reactie verschijnt niet direct op de blog. Deze wordt pas geplaatst nadat wij deze hebben gelezen.

Nogmaals bedankt en... vergeet niet van elke dag te genieten!