maandag 16 mei 2011

Vijf potten met goud

Het wisselvallige weer dat ons nu ten deel valt, gaat gepaard met prachtige luchten. Terwijl regen en zonneschijn elkaar afwisselen, drijven er allerlei soorten bewolking voorbij en neemt het zwerk alle varianten op de kleuren blauw, rood, wit, grijs en zwart aan. Het zijn luchten welke een schilder zouden inspireren.

Wanneer ik na een korte regenbui de lucht bestudeer, zie ik hoog aan de hemel maar liefst vijf regenbogen tegelijk. Ze staan, als waren ze halve cirkels, netjes binnen elkaar. Eén ietwat vage aan de buitenkant en dan een tijdje niets. Vervolgens twee heldere die bijna tegen elkaar aan liggen. Daarna weer even niets en tenslotte, met een kleine tussenruimte, nog eens twee heldere. Tegen de bijna zwarte bewolking komen ze schitterend uit.

Vijf potten met goud, schiet er door mijn hoofd. Ik zou bijna op zoek gaan, maar realiseer me dan dat ik dit soort prachtige schouwspelen voor geen geld ter wereld zou willen missen.